Digitalisering Nationale Hulpkaart

De Nationale Hulpkaart is een kaartje dat mensen een stem geeft in lastige situaties. Op het kaartje is vastgelegd hoe politie, hulpverleners en omstanders kunnen helpen wanneer iemand onwel wordt of onbegrepen gedrag vertoont. De Hulpkaart werkt preventief en kan escalatie voorkomen. Daarnaast draagt de Hulpkaart bij aan het mentaal welbevinden, de kwaliteit van leven en het sociaal maatschappelijk participeren van de kaarthouder.


De Hulpkaart is op dit moment een persoonlijk, opvouwbaar kaartje, dat past in een portemonnee. De initiatiefnemers van Hulpkaart – Zorgbelang Inclusief, MEE NL en MHFA NL – hebben de ambitie deze papieren kaart door te ontwikkelen tot een digitale Nationale Hulpkaart. Solution Safari werd ingeschakeld om een participatief ontwerptraject vorm te geven rondom de vraag: hoe moet de digitale versie van de Hulpkaart eruitzien?

Design Gap

Hoe maken we het gebruik van een digitale Nationale Hulpkaart zo makkelijk en effectief mogelijk – zowel voor kaartdragers als voor hulpverleners?

Aanpak

Het Hulpkaart-consortium heeft een duidelijke toekomstdroom: een breed inzetbare Nationale Hulpkaart die breed en laagdrempelig inzetbaar is voor vele kwetsbare doelgroepen in heel Nederland. De papieren Hulpkaart is effectief, maar vraagt vrij veel tijd en inzet van de kaartdrager. Ook moet de kaartdrager in een noodsituatie zelf aangeven in bezit te zijn van de Hulpkaart, wat niet altijd haalbaar is. Kan een digitale variant deze knelpunten oplossen?

Met die vragen gingen Solution Safari en Nationale Hulpkaart een onderzoekend ontwerpproces aan met eindgebruikers en professionals. Zoals voor al onze projecten, kozen we een aanpak op maat. In dit geval: eerst de problemen heel erg goed verkennen en daarna iteratief een wireframe ontwikkelen. Deze aanpak brengt snel en grondig de ‘problemen-achter-de-problemen’ in kaart. Door samen te visualiseren drijven alle latente wensen, knelpunten en restricties als het ware naar de oppervlakte. 

Resultaten

Focus

Laagdrempelig en breed inzetbaar: wat betekent dat precies? Tijdens een probleemverkenning met ervaringsdeskundigen en professionals analyseerden we het huidige gebruik van de Hulpkaart. Hieruit vloeiden niet één, maar drie problemen: het aanvragen en invullen van de Hulpkaart moet simpeler en minder tijdrovend worden, in een noodsituatie moet voor omstanders duidelijk zijn dat er een Hulpkaart beschikbaar is zónder dat de drager dit zelf hoeft aan te geven en het initiatief moet duurzamer zijn, zowel qua papierverbruik als langdurige inzetbaarheid van het product.

Wireframes

Een wireframe is een eenvoudige visuele blauwdruk van de structuur, lay-out en functionaliteit van een (digitaal) product. Eenvoudig gezegd: op een wireframe kun je zien hoe een gebruiker door het product beweegt: welk scherm zie je wanneer, wat vul je waar in? Dit is een cruciale stap om elkaar beter te begrijpen en aannames te toetsen. Een ‘idee’ is heel vatbaar voor verschillen in interpretatie. Een wireframe maakt dat idee tastbaar en maakt een concreet gesprek mogelijk: is dit wat we zoeken? Welke knelpunten worden nu opeens zichtbaar? Hoe lossen we die op? Wat zijn de technische (on)mogelijkheden?

Klikbaar prototype

Aan het einde van een ontwerptraject willen wij dat een initiatiefnemer ‘de boer op kan’ met tastbare resultaten. Bijvoorbeeld om het concept nog verder te valideren met eindgebruikers of financiering te regelen voor de technische realisatie. Voor Nationale Hulpkaart legden wij de resultaten vast in een adviesrapport en een klikbaar prototype. Waardevolle stukken voor het creëren van draagkracht voor de werkelijke realisatie, omdat ze heel veel duidelijkheid verschaffen: dit gaat het kosten, zo komt het eruit te zien en alle gemaakte keuzes zijn doordacht en getoetst aan de eindgebruikers. 

“De door Solution Safari geleide prototyping-sessies en de gekozen oplossingsrichtingen voor de digitalisering van de Hulpkaart hebben indruk gemaakt. Een sterk mensgerichte focus en een continue afstemming op de bedoeling; dát maakt mooie dingen.”

 

Fokko Jan van der Ploeg – Opgavemanager Sociaal Domein