Onze werkwijze
Met jouw expertise als kompas verkennen we projectkaders en voeren we aanvullend onderzoek uit. Altijd in co-creatie met de mensen voor wie de oplossing bestemd is. En altijd op maat, want ook tijdens een co-creatieproces hebben verschillende mensen verschillende werkwijzes nodig om hun stem te laten horen. Hoe ziet dat proces er in grote lijnen uit? Bekijk hieronder de stappen die wij nemen om doelgerichte, creatieve ideeën tot leven te brengen.
Kennismaking
Samen met jou brengen we alle harde kaders van het project in kaart. Zoals deadlines, budgetten, interne en externe stakeholders en omgevingsfactoren. Maak je geen zorgen dat je iets vergeet te noemen. We draaien het graag om: het is aan ons om de juiste vragen te stellen. Jij hoeft alleen maar je kennis te delen.Â
Probleemverkenning
In een interactieve sessie met eindgebruikers, experts en opdrachtgevers analyseren we het probleem. Dat doen we volgens de design thinking methode: gestructureerd, open en met empathie voor verschillende perspectieven. Vaak blijkt dat de kern van het probleem net anders in elkaar te steken dan vooraf gedacht. Het is belangrijk om dit te weten voordat we aan een oplossing gaan werken.
Aanvullend onderzoek
Op basis van de probleemverkenning bepalen we of er verdiepend onderzoek nodig is. En zo ja, welke onderzoeksmethode we het beste kunnen inzetten. Door de jaren heen hebben we ervaring opgedaan met verschillende soorten doelgroeponderzoek. Van online surveys tot de inzet van focusgroepen. Zijn er technische randvoorwaarden die om opheldering vragen, dan schakelen we het technische team van zusterbedrijf 8D Games in.Â
Ideeënvorming
Het probleem is duidelijk geformuleerd en alle benodigde kennis is opgehaald. Nu is het tijd voor de creatieve fase: de ideeënvorming. We vragen jou om alle relevante stakeholders uit te nodigen voor deze sessie. Hoe meer expertise er om tafel zit, hoe beter de resultaten. Denk niet alleen aan domeinxperts, maar ook zeker aan ervaringsdeskundigen en eindgebruikers. Wij faciliteren deze sessie en zorgen ervoor dat de creatieve energie productief wordt benut.
Visualisatie
Na de ideeënvorming werken wij twee oplossingsrichtingen uit tot haalbare concepten. Dit doen we niet alleen in tekst, maar ook in een (functionele) visuele representatie. Met deze praatstukken kan de beoogde oplossing getoetst worden aan de doelgroep en aan interne en externe stakeholders. De visualisatie van ideeën verkleint het risico op misverstanden of onduidelijkheid over de oplossingsrichting.